Keuze van coachstijl

Welke vorm van coachen ik toe ga passen hangt sterk af van de mogelijkheden van de coachee.  

Toepassen van counseling                                                                                                                                                                                         Als ik kies voor counseling  stuur ik minimaal, mijn rol is meer gericht op het tonen van respect, congruentie, empathie en warmte in relatie met de coachee. Alle directieve coachtechnieken die bestaan uit het faseren van het gesprek zoals: het geven van feedback, adviezen, aanwijzingen, het doen van suggesties zijn hier niet van toepassing. Mijn taak is de coachee aan te moedigen tot zelf- actualisatie, samen te vatten en wijzen op de mogelijke verbanden.

Deze vorm van coachen geeft aanzet tot zelfontwikkeling en het zelfvertrouwen van de coachee waardoor hij zich zoveel mogelijk autonoom ontwikkelt.  Het initiatief in het gesprek komt van de kant van de coachee, als coach nodig ik uit om te spreken. In deze Counseling wordt door mij gebruik gemaakt van de Non- directieve techniek. Het waarnemen van woorden, gedragingen, opvattingen en emoties van de coachee worden hier door  een ruimte gevende houding en accepterende aanwezigheid van de coach beoordeeld. Dit gebeurd non- verbaal door een knipoog, welwillende glimlach, ontspannen bewegingen.

Eigenlijk kun je het beschouwen als een voetbalwedstrijd, ook als de coach zenuwachtig wordt blijft de bal van de spelers. De speler dient in de counselende methode de wedstrijd zelf te maken, de coach gaat hier niet in het veld staan bij de spelers, hij kijkt aan de zijlijn mee.

Het belangrijkste bij counseling is dat hij de uitdaging of het probleem niet naar zich toetrekt. Het is hierbij belangrijk dat de speler oplossingen gaat bedenken om zijn spel te verbeteren. De coach is sturend met vragen als: vertel me nu eens hoe je dit probleem gaat aanpakken? Wat verlang je nu van mij?  Met deze vragen houdt hij de speler aan de bal.  Als coach bedenk ik niets origineels of nieuws en draag niets aan, ik stel mij terughoudend op.

Uit mijn ervaring blijkt dat coachen in de vorm van counseling een goede leerschool is voor de coachee.

Toepassen van Directief coachen                                                                                                                                                                            Directief coachen zal voornamelijk alleen door mij worden toegepast als counseling niet effectief is en vordering stagneert bijvoorbeeld bij deelnemers met een stoornis uit het autistisch spectrum. Ik let hierbij vooral op een veilige leerklimaat en probeer zoveel mogelijk emoties weg te nemen en de grens van normen en waarde met de deelnemer op te zoeken, ze te ondersteunen bij het plannen m.b.t. huiswerk en indien van toepassing ze te koppelen aan een buddy die ze gaat begeleiden bij het maken van opdrachten.

Voor deze doelgroep is het belangrijk dat ze informatie in kleine hoeveelheden krijgen aangereikt en een duidelijk structuur in het gesprek en begeleiding ervaren. Omdat ze over het algemeen snel zijn afgeleid en hun spanningsboog kort is zal  ik er scherp op toezien dat ik snel ter zaken kom en meerdere keren in het gesprek de informatie samenvat (parafraseren). Een belangrijke voorwaarde vind ik dat ik mijn gesprekspartner tijdens het gesprek kan zien om te kunnen anticiperen op non- verbale communicatie.   

Maak jouw eigen website met JouwWeb