Mijn begeleiding binnen en buiten de school

Wat is mijn betrokkenheid tot het begeleiden van deelnemers met een LGF indicatie binnen school en in de voorbereiding van de Beroeps Praktijk Vorming ?                                                                                                                                                                                                               Op het MBO volgen ook deelnemers met de indicatie: PDD-NOS, Asperger, ADHD, ADD, etc. het reguliere onderwijsprogramma. Als deze deelnemers op school hun lessen volgen is het mijn taak ze te begeleiden (coachen). Ik pas mijn deskundigheid van docent omgangkunde toe, door mij te richten op: een veilige leer omgeving te creëren voor de deelnemer, proberen zoveel mogelijk emoties weg te nemen en de grens van normen en waarde met ze op te zoeken, ze te ondersteunen bij het plannen m.b.t. huiswerk en indien van toepassing ze te koppelen aan een buddy die ze gaat begeleiden bij het maken van opdrachten. Dit doe ik in samenwerking met de ambulante begeleiders die binnen onze organisatie werken.

Hoe bereid ik de deelnemers voor op de Beroeps Praktijk Vorming (BPV)                                                                                                                                                                                                                          Ook de deelnemers met een stoornis uit het autistisch spectrum gaan net als de andere deelnemers op stage, alleen hebben ze vaak gedurende hun BPV periode net even wat meer sturing, structuur en duidelijkheid nodig dan hun medestudenten.

In de totale begeleiding werk ik nauw samen met meerdere ambulante begeleiders, we stellen voor iedere deelnemer een behandelingsplan dat gericht is op de hulpvragen vanuit de deelnemer en ouders en de begeleiding gedurende de BPV periode. Hierbij streven we naar een veilige, leerzame en gestructureerde leeromgeving. De keuze van het BPV bedrijf wordt bepaald vanuit een groep “Warme bedrijven”, dit zijn bedrijven die bekend zijn met het begeleiden van deelnemers met een indicatie. Daarnaast wordt er door de ambulante begeleider en de BPV docent een strakke planning gemaakt m.b.t. bedrijfsbezoeken en individuele gesprekken.